v.48

 Nu är det ny månad och inte vilken månad som helst tycker barnen. Nu räknar vi ner mot jul och adventskalendrarna åker fram. Vi myser med brasa i klassrummet på morgonen, youyube är bra till mycket 😉 Sen öppnar vi luckorna i vår digitala adventskalender. Bakom luckorna är en kort film om när Tiggy och Beppe testar ngt roligt experiment. I första luckan fick vi se när Tiggy gör en russinhiss. Beppe förklarar sen vad som händer.

15302289_10207700306166716_299777781_o

15327596_10207696084861186_1336514628_n-1   15320231_10207696086101217_615190788_n-1

Svenska – skriva

Vi läser och skriver för fullt nu. Varje elev arbetar efter sin förmåga. Vi pratar mycket om att bilda meningar när vi skriver. Än så länge kan eleverna själva välja ifall de vill skriva med stora eller små bokstäver men vi försöker uppmuntra dem till att prova på de små. Det är viktigt att ha mellanrum mellan orden och vi tränar på att sätta ut punkt när meningen är slut.

I veckan har eleverna även skrivit inköpslistor. Det tyckte de var riktigt roligt. Nu kan ni säkert få hjälp med den uppgiften hemma! (Att göra det på riktigt tycker de säkert är ännu roligare och är jättebra skrivträning.)

15280938_10207674158873050_82644033_n   15240199_10207674157193008_2054432609_n

Svenska – läsa

I båda klasserna är det stor spridning på var eleverna ligger i sin läsutveckling. Det viktiga är att varje elev tränar på sin nivå och att vi ser en positiv utveckling. Oavsett om eleven ljudar ihop korta ord eller läser längre texter är det viktigt med repetitionsläsning när ni tränar läsläxan. Det betyder att samma ord/text tränas flera gånger. Då automatiseras texten och läsflytet ökar. När eleverna läser en längre text kan man träna på att läsa lagom fort, pausa vid punkt och läsa med inlevelse. Eleven känner sedan att läsningen flyter bättre för varje gång. Ni föräldrar kan gärna läsa texten en gång för att ge en modell för inlevelse i läsningen. Låt gärna barnet välja en sida som ni tränar extra på och som han/hon vill läsa upp i skolan.

Siktar man på att lästräna lite varje dag så brukar man kunna uppnå 3-4 gånger/vecka.

För att bli en god läsare krävs mycket träning och här kan ni hjälpa ert barn mycket!

Matematik – problemlösning

Den här veckan har vi arbetat med Tangram. Tangram är ett pussel som består av sju speciella bitar, fem rätvinkliga trianglar, en kvadrat och ett parallellogram utan räta vinklar. Färdiglagt bildar det en kvadrat.

15320467_10207700344607677_1099708738_n

Utmaningen är att försöka bilda en viss given figur. Man måste använda alla sju bitarna och dessa får ej överlappa varandra.[1]

Eleverna har klippt ut sitt tangram-pussel och gjort ett fint kuvert att förvara bitarna i.

15301111_10154186308968123_1502919405_n

15328239_10207696088461276_1931975795_n-1   15218700_10207674450160332_96491951_n   15281056_10207696088741283_1772016095_n-1   15282090_10207696089181294_1877725559_n-1

15319453_10207696089541303_1454703458_n-1   15226584_10207674449880325_1029477163_n   15310751_10154186308823123_405839069_n

 

Det här inlägget postades i 1A, 1B, Hem. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *