v.47

Matematik

I matematik har vi arbetat med tallinjen. Vi tittar på hur talen förhåller sig till varandra  och tränar på att sätta ut tal på tallinjen på rätt ställe. Att förstå tallinjens uppbyggnad är viktigt för den grundläggande taluppfattningen.

Vi arbetar gemensamt, i par och enskilt.

15218642_10207644272405907_1613141584_n  15240259_10207644272565911_964600281_n  15240160_10207644272445908_1893285846_n

Vi använder oss av skolverkets bedömningsportal i sv och ma. De första diagnoserna ska göras på höstterminen i åk 1. Vi har valt att börja med matematiken och är i full gång nu. Det är muntliga enskilda uppgifter som utförs av klasslärare eller speciallärare. Resultaten får ni ta del av under vårens utvecklingssamtal.

Massage

När vi har massage gör vi det nu i form av en årstidssaga. Solen värmer ryggen så skönt på våren och sommaren, regn, dimma, moln och snö kommer in allt eftersom årstiderna växlar. Massagen blir en stunds avkoppling som vi upplever att barnen så väl behöver. Vi ser det som mycket positivt att de rör vid varandra på ett mjukt sätt och att de lyssnar in varandra om hur massagen känns. Kanske kan ni be om lite massage hemma?

15207938_10207644250565361_1304682252_n

Här kommer information om idrotten från idrottsläraren Henrik:

På idrottslektionerna har vi haft en period med redskapsgymnastik. I årskurs 1 så är syftet att eleverna ska få prova på de redskap vi har i vår idrottssal. De redskap vi använder är satsbrädor, trampett, ringar, räck, plintar och mattor. Jag har som mål i årskurs 1 att eleverna ska prova på så många av dessa redskap som de själva vill och vågar.

Eleverna är nyfikna och vill verkligen prova på vilket jag tycker är väldigt kul! Klarar man inte en övning försöker jag få eleven att få känna känslan genom att hjälpa eleven att klara övningen. Ni ska se den stoltheten i ögonen hos eleven när man fått klara av en övning som man tycker är svår. Den är oslagbar!

De sista veckorna av terminen kommer eleverna ha olika typer av lekar. Eleverna kommer få ge förslag på lekar de vill göra och vi kommer prata om att detta är en del av elevinflytande. Vi kommer även ha en hel del rörelse till musik både till lekarna, men också rörelser till musik som är uppstyrda av mig.

/Henrik (Idrottslärare)

15218673_10207644175323480_948283112_n  15226610_10207644175443483_1043640214_n  15218224_10207644175403482_381494419_n

 

Det här inlägget postades i 1A, 1B, Hem. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *