Den här andra veckan har vi arbetat mycket med att få in rutiner. Vi börjar morgonsamlingen med att göra upp vårt schema för dagen.
Vi tränar på att räcka upp handen och att lyssna när kompisar och vuxna pratar. Vi pratar om vad som är viktigt för att få arbetsro i klassrummet.
Vi pratar om hur vi vill ha det i klassen med en fin gemenskap där alla trivs. Alla eleverna har gjort en egen pusselbit i klassens eget pussel. Alla är vi olika – men lika viktiga ändå!
Vi tittar på avsnitt ur Ugglan och kompisproblemet.

Ugglan och kompisproblemet/UR
Hur är man en bra kompis? Världens klokaste uggla har en mottagning där han tar emot kunder som har kompisproblem. Ugglan är väldigt självgod och när han väl vaknat kommer han alltid med en snabb lösning. En lösning som visar sig vara lite konstig – för att inte säga värdelös. För att hitta svaret på problemet måste kunden därför tänka efter och själv finna lösningen. Kunderna har alla olika yrken, som bagare, clown, fotbollsspelare, tjuv, snickare, uppfinnare och konstnär. Ämnena som tas upp är grupptryck, säga förlåt, vara utanför, hålla vad man lovar, inte skylla på andra, stå upp för sin kompis och vikten av att inte avbryta varandra. I rollerna: Peter Harrysson som ugglan och Shima Niavarani som kunden.
Säkert vill barnen visa er sina bänkar och vad de arbetat med i sina böcker. När ni hämtar är ni välkomna in i klassrummet så de får visa sin bänk och sina böcker!
Trevlig Helg!!!